SWEA Asiens regionmöte i Bangkok 25 – 28 oktober 2018!

Varför åkte jag inte med på region – eller världsmöten innan vi hade vårt eget regionmöte i Singapore hösten 2016? (läs om det här: https://www.dahlshomepage.com/allmantfamiljen/swea-singapores-regionmote-2016/) Det är ju så fantastiskt roligt, givande, festligt, seriöst – ja, allt igenom toppen! Och många nya vänner får man på köpet. Nåja, ingen idé att gråta över spilld mjölk, det är lätt att bli efterklok mm. Därför blev det världsmötet i Perth, Australien hösten 2017 (läs mer här: https://www.dahlshomepage.com/allmantfamiljen/varldsvid-vanskap-global-kompetens-lokalt-stod/ )och nu detta regionmöte i Bangkok.

Bangkok-Sweorna drog på stort från första början och såg till att vi kom på en fantastisk tillställning den första kvällen hos det svenska ambassadörsparet Staffan och Karin Herrström. En mycket god middag som serverades på svenskt porslin och glas. De svenska glasen dekorerade med Tre Kronor är så vackra och stilrena.

Efter middagen åkte vi alla tillbaka till vårt hotell – Novotel Bangkok Ploenchit Sukhumvit.

Under fredagen kunde vi välja på två olika aktiviteter. Jag valde att cykla i Bangkok på mindre vägar och stigar för att få se den del av Bangkok som den vanliga turisten annars inte får se. Mycket intressant och kul.

Briefing med Arne

Cykelföretaget heter “Bangkok By Bike” och ägs och drivs av svenske göteborgaren Arne. Vi delades upp i tre grupper och gav oss av med Arne och hans guider.

Vi cyklade bland typiskt thailändska kvarter utmed floden. På en del håll var gränderna väldigt smala och vi nästan cyklade rakt in i innevånarnas hus. Vi stannade till vid några tempel och såg unga munkar lära sig arbeta med snickerier. Man ska visa respekt för munkar och helst sitta på golvet nedanför dem när man samtalar med dem.

Vi kom fram till en marknad precis innan stängningsdags, men tror inte någon av oss ville köpa något speciellt… 😉

Efter några timmars trampande gjorde sig hungern påmind och vi åt typisk thailändsk mat på ett hawker center – en lokal marknad – intill floden.

Sedan var det skönt att få sätta sig i en Longtail boat – långsvansbåt – och åka tillbaka mot cykelcentret.

Vi hade lite fritid innan kvällens gemensamma middag. Passade på att beundra utsikten från hotellets bar på 29:e våningen.

Kvällens middag intogs på Restaurant Baan Khanita som ska vara en av de bästa restaurangerna i Bangkok, som dessutom blivit utvald av Guide Michelin. Mycket gott, men vissa rätter också mycket kryddstarka!

Lördag och dags för själva mötesdagen – SWEA Asiens Regionmöte. Regionstyrelsen och inbjudna gäster hade först sitt förmöte på förmiddagen. Vi andra anslöt från lunch och var sedan med på eftermiddagens årsmöte.

Efter det sedvanliga mötet fick vi träffa skådespelaren Kjell Bergqvist med familj. Han och hans familj har under flera år varit verksam i Thailand med olika projekt för att hjälpa utsatta människor. Han berättade om deras verksamhet. De har bland annat startat en simklubb där barn och ungdomar får lära sig simma. Därför donerade Sweorna ett antal gula badhanddukar med vår SWEA-logga på.

Efter mötet bjöds vi på lite thailändska godsaker utanför konferensrummet.

Galamiddag på Pacific City Club!

Så dags för finalen och det med en underhållande galamiddag på Pacific City Club.

Mitt sällskap vid bordet

Kvällen bjöd på mycket underhållning i form av lotteri förstås och fina uppträdanden. Sweorna från Kuala Lumpur överraskade oss med ett härligt indiskt dansnummer. Dessutom modevisning från Thalia av designern Göran Alfredsson som också var på plats. Skönsång slutligen från den svenska operaduetten Divine. Mycket vackert. Sedan drog dansmusiken igång och då fylldes dansgolvet vid baren av dansanta och glada Sweor.

Tack för härliga och roliga dagar, SWEA Bangkok! En del åkte hem dagen efter festen och en del av oss följde med på efterresan till River Kwai. Mer om det i nästa inlägg…

Alla Asien-Sweor samlade på Svenska residenset i Bangkok. Foto: Camilla Davidsson SWEA Bangkok.