Asien-Sweor med flyt!

Dags för efterresan – mötets höjdpunkt! Tidigt på söndagsmorgonen den 28 oktober steg 27 förväntansfulla Sweor ombord på bussen i Bangkok och påbörjade resan mot nordväst – mot River Kwai. Första stoppet blev i Ayutthaya, Siams gamla huvudstad.

The temple Wat Maha That

Där besökte vi ruinerna efter templet Wat Maha That med ett omtalat Buddah-ansikte som sitter fast i rötterna på ett banyan-träd.

Resan fortsatte mot provinsen Kanchanaburi och så småningom kom vi fram till den berömda floden Kwai. Området förknippas med filmen “Bron över floden Kwai” från 1957, som handlar om brittiska och allierade soldater, som  befann sig i ett japanskt fångläger någonstans på Malackahalvön under andra världskriget. De var placerade för att bygga en järnvägsbro över floden Kwai som en del av en japansk järnväg mellan Rangoon (Burmas största stad) och det av japanerna nyligen erövrade Singapore.*Faktatext från Wikipedia.

Järnvägsbro över floden Kwai.

Dags för lunch. Den intogs ombord på en flytande restaurang på en stor flotte dragen av två så kallade långsvansbåtar – long tail boat.

Efter lunchen på floden gick vi iland vid en stor krigskyrkogård – Chong Kai, också minnesplats från andra världskriget.

Dags för dagens sista etapp. Äntligen var vi på väg mot vårt flytande hotell – The Float House River Kwai. Efter en sista busstur klev vi ombord på flera långsvansbåtar som tog oss till vårt boende.

Efter incheckning och lite vila åt vi middag på hotellets restaurang. Inte så mycket annat att välja på men absolut bra.

Andra dagen var full av äventyr – både på vatten och på räls. Efter frukost blev det färd på flytande bambu-flottar och som avslutades med bad i floden! Så kul!

Susanne nyduschad efter vårt flotte-äventyr. Flottarna är på väg tillbaka till starten.

Eftermiddagen bjöd på tågresa på historisk mark. Vi skulle åka med “Dödens järnväg”! Vi började med en långbordslunch på en enkel restaurang vid stationen – Nam Tok. Färden gick längs med gränsen mellan Thailand och Burma/Myanmar.

Dödens järnväg kallas den sträcka som japanerna under andra världskriget beslöt sig för att anlägga mellan Burma och Thailand, dåvarande Siam. Drygt 250 mil järnväg skulle dras tvärs igenom djungeln för att bistå de japanska trupperna som stred inne i Burma.
Man använde sig av tvångsarbetare och krigsfångar. Siffrorna är osäkra, men någonstans kring 200 000 asiater, 60 000 från de allierade, inklusive australier, tvingades utföra arbetet. Hur många som dog under detta slavdrivarprojekt är osäkert, men åtminstone 90 000 stöp – av undernäring, misshandel, sjukdomar eller rena avrättningar. 2 800 australier fick sätta livet till.* Faktatext från Aftonbladet.

Alla ombord och resan kunde börja. Air condition in natura – öppna fönster.

Vi upplevde en fantastisk resa under ca 45 minuter. Säkert bra mycket trevligare än resan som gjordes efter samma järnväg under andra världskriget.

Tillbaka på hotellet. En del av oss ville återuppleva morgonens flodbad… Plums i plurret igen för ett gäng glada damer! Jag tog det lite lugnt med min förkylning som brutit ut och njöt av utsikten mot floden från min säng…

Sista dagen vid River Kwai. Men en aktivitet kvar. Efter vår sista frukost checkade vi ut från hotellet och åkte med båtar till Rock Valley Hot Spa. En spa-anläggning med 15 olika typer av mineralbassänger, smakfullt infällda i den naturliga miljön och med varierande temperaturer och dofter av olika örter. Allt för att göra oss vackra! Eller vackrare, förstås! 🙂

Jag kan bara upprepa min fråga: varför hängde jag inte med på dessa möten och resor med SWEA från allra första början? Men, men – ingen idé att gråta över spilld mjölk. Bra att jag tagit mitt förnuft tillfånga till slut! Nu ser jag närmast fram mot Internationella Årsmötet i Bangkok 28-31/3- 2019. Snart dags, alltså! 🙂 🙂 🙂

Hela härliga sällskapet!

Till sist måste jag ju bara bjuda på en rolig bild… Så galet roliga fotovinklar det kan bli ibland! Tack för den, Aleksandra Fors i Beijing! 😀

3 svar på ”Asien-Sweor med flyt!

1. Åh vilken spännande resa! Mycket fint skrivet Kerstin. Jag har precis läst igenom FORUM nr 2 som Lollo lämnade här hos mig. Bra tidning.
    Det syns på de fina bilderna att ni har det härligt!

• Ja, den var fantastisk på alla sätt! Man hinner med mycket på några få dagar. Vad kul att du fick läsa Forum! Tack för att du gillade den.
      Nu jobbar jag för fullt med mitt tredje nummer.